Over de stichting

De Catharina Stichting Zuiderwoude organiseert (sinds 2006) culturele activiteiten in Zuiderwoude onder de noemer CULTUUR IN DE KERK. Zo is er het jaarlijkse kinderconcert, het jaarlijkse nieuwjaarsconcert en wintergasten, en  ieder jaar zijn er een aantal koffieconcerten en middagconcerten. Daarnaast zijn er lezingen, tentoonstellingen en soms een festivaldag waarbij bezoekers ook actiever mee kunnen doen. De meeste activiteiten vinden plaats in het kerkje van Zuiderwoude.

Ontstaan van de stichting

Catharina van Alexandrië is de beschermheilige van Zuiderwoude. Bedenker van de Catharina Stichting Zuiderwoude was dominee Rieks Hoogenkamp. Met de stichting wilde hij mensen verbinden. Zoals hij zelf zei: “De culturele evenementen vormen een mooi moment om mensen uit te nodigen om naar de kerk te komen en elkaar te ontmoeten. Ook dorpelingen die weinig of niets met het geloof hebben.” Rieks, die in 2013 met emeritaat is gegaan, is inmiddels vertrokken uit Zuiderwoude. De Catharina Stichting Zuiderwoude zet zijn werk voort.

Bestuur en werkgroep

De organisatie van CULTUUR IN DE KERK bestaat uitsluitend uit vrijwilligers en zij doen hun werk onbezoldigd.

Het bestuur van de Catharina Stichting bestaat uit:

• Vacature (voorzitter)
  • Abeel van Voorst Vader (secretaris)
  • Pien van Erp Taalman Kip (penningmeester)
  • Jeanne Klein

De werkgroep van de stichting houdt zich bezig met de organisatie van CULTUUR IN DE KERK. De werkgroep wordt gevormd door:

• Vacature (voorzitter)
  • Abeel van Voorst Vader (secretaris)
  • Pien van Erp Taalman Kip (penningmeester)
  • Jeanne Klein (assistent penningmeester en reserveringen)
  • Jehanne Vieijra (werkgroep exposities)
  • Marianne Draijer (werkgroep exposities)