Het van oorsprong huisensemble van de Oude Kerk Amsterdam brengt vocaal repertoire naar Zuiderwoude.

Het ensemble, onder leiding van dirigent Henk Verhoef, geeft een paar concerten per jaar. Ze laten zich graag horen op bijzondere plekken. De CatharinaStichting/Cultuur in de Kerk Zuiderwoude is vereerd dat zij onze locatie hebben uitgekozen voor een concert op 21 mei!

Camerata Oude Kerk dankt haar naam uit de tijd (2004-2011) dat het fungeerde als huisensemble van de Oude Kerk, het oudste gebouw, en een van de grootste kerken van Amsterdam. Sinds 2013 gaan ze hun eigen weg. Zij zijn in eerste instantie een studieclub, waarbij organist en Sweelinck-kenner Henk Verhoef als artistiek leider optreedt. Alle zangers brengen een berg ervaring mee. Ze werken niet projectgericht maar laten zo nu en dan hier en daar van zich horen: de afgelopen jaren trad Camerata Oude Kerk op o.a. in (de St. Jan in) Gouda, Enkhuizen, Oosthuizen, Haarlem en thuisstad Amsterdam.

Rode draad in het repertoire van Camerata Oude Kerk is het vocale werk van Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621). Zijn leermeesters, leerlingen en tijdgenoten uit met name Frankrijk, Duitsland en de Zuidelijke Nederlanden krijgen ook de nodige aandacht. Sweelinck was bij leven organist in de Oude Kerk in Amsterdam en is daar ook begraven. Zijn vocale werk is echt bijzondere muziek, door de manier waarop tekst en noten met elkaar verweven zijn: zodanig dat de muziek zowel ‘zingend spreken’ is, als ‘sprekend zingen’. De uitdaging is om dat hoorbaar te maken, zodat luisteraars de muziek werkelijk kunnen verstaan. Henk Verhoef is oprichter en dirigent. Hij is als organist en/of beiaardier verbonden aan o.a. de Nieuwe Kerk in Amsterdam, de Vrije Universiteit, de Amsterdamse Oosterkerk, en is de stadsbeiaardier van Woerden en Monnickendam. Als adviseur is hij betrokken (geweest) bij onderhoud en restauratie van talloze historische orgels en beiaards, waaronder het Bätz-orgel in Edam.

Zondag 21 mei staan o.a. op het programma:

• van Jan Pietszoon Sweelinck
    – ps 148 Vous Tous les Habitants des Cieux
    – twee Canciones Sacrae: nr. 1 Non Omnis, nr. 26 Viri Galilae
  • van Johann Schein
    – Da Jakob vollendet hatte
    – Was betrübst du dich, meine Seele
  • van Heinrich Schütz
    – Deutsches Magnificat – Meine Seele erhebt den Herren

Wanneer: zondag 21 mei, 16.00 uur
Waar: kerk van Zuiderwoude (kerk open vanaf 15.30)
Entree: € 12,50 (tot 18 jr gratis), alleen PIN-betaling

Reserveren: om van een plek verzekerd te zijn, stuur een e-mail aan
jeanne-reserveringen@catharinastichtingzuiderwoude.nl

Parkeren: bij de kerk van Zuiderwoude (adres: Zuiderwouder Dorpsstraat 1) is beperkte parkeerruimte. Parkeer eventueel op de Gouw of bij het Dorpshuis (Zuiderwouder Dorpsstraat 39).