Nieuwjaarsconcert 1 januari 2025
Het nieuwe jaar beginnen met Bach, vertolkt door meesterpianist Jan-Willem Rozenboom. Wat een start is dat!
Het is inmiddels een lange traditie van de Catharina Stichting: Bach op 1 januari op 1 instrument. Dit jaar komt Jan-Willem Rozenboom, een grote eer. Rozenboom is een veelzijdig pianist die gegrepen is door de Goldbergvariaties van Johann Sebastian Bach, maar ook optreedt met componiste Iris Hond in een vol Concertgebouw in Amsterdam en vaste begeleider is van Guus Meeuwis.
In het seizoen 2014/2015 tourde hij voor de eerste maal met de Goldbergvariaties door Nederland. Toen wist hij al: dit ga ik over tien jaar, over twintig jaar en over dertig jaar nogmaals doen. Komend seizoen trekt pianist Jan-Willem Rozenboom voor de tweede keer in zijn carrière langs de Nederlandse zalen met de Goldbergvariaties, inmiddels zijn levenswerk. In Zuiderwoude zal hij, vanwege de tijdsduur, een selectie spelen van de Goldbergvariaties: Aria, variatie 1 – 13, variatie 26-30, Aria.
De pianist zal een beperkte toelichting geven. En om de muziek zo mooi mogelijk te laten klinken staat er voor deze keer een Steinway vleugel op het podium.
Jan-Willem Rozenboom (1974) studeerde in 2000 cum laude af aan het Brabants Conservatorium, maar werd pas echt een ‘grote jongen’ tijdens zijn masterstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. “Drie jaar lang ben ik gedrild door mijn docent Rian de Waal,” zegt Rozenboom. “Het accent lag daarbij vooral op Bach en Beethoven. Hij heeft me geleerd wat studeren is.”
Hij heeft geleerd hoe je een groot werk gedegen in de grondverf zet en hoe je er volledige controle over krijgt om het vervolgens weer helemaal los te kunnen laten. Ook leerde hij in die jaren hoe je een spanningsboog creëert, de aandacht van het publiek vasthoudt en een juiste cadans vindt.
Datum: | Woensdag 1 januari 2025, 16.00 uur, de kerk is open vanaf 15.30; kom alstublieft op tijd. |
Locatie: | Kerk Zuiderwoude, Zuiderwouder Dorpsstraat 1 |
Entree: | Kaarten à € 15,00 inclusief glaasje prosecco om nieuwe jaar in te luiden (uitsluitend pinbetaling), gratis toegang tot 18 jaar. |
Reserveren | Om van een plek verzekerd te zijn: stuur een e-mail aan jeanne-reserveringen@catharinastichtingzuiderwoude.nl |
Parkeren: | Bij de kerk van Zuiderwoude (adres: Zuiderwouder Dorpsstraat 1) is beperkte parkeerruimte. Parkeer eventueel op de Gouw of bij het Dorpshuis (Zuiderwouder Dorpsstraat 39). |
Toelichting van Rozenboom over de Goldbergvariaties:
Achter grote kunstwerken gaat vaak een geweldige constructie schuil, dat geldt ook voor dit absolute hoogtepunt uit de pianoliteratuur”, zegt de Tilburgse pianist. “Door die constructie te bestuderen, ga je wél begrijpen wat je hoort maar je zult het nooit kunnen verklaren. Hoe kan een componist een spanningsboog creëren in een werk dat tachtig minuten duurt? Neem bijvoorbeeld die goddelijke melodie van de Aria. We horen deze aan het begin en aan het eind van de cyclus. De noten zijn exact gelijk, maar ze klinken zó verschillend. Bach neemt je mee naar de diepste dalen en de hoogste bergen. Soms stijg je zelfs op naar de hemel en dan voel je: hier wil ik blijven. Als ik de laatste noot gespeeld heb denk ik altijd: ik zou het totaal niet erg vinden om het aardse nu te moeten verlaten.”
Bach geeft nagenoeg geen aanwijzingen bij de 150.000 noten, waaruit het werk bestaat. “Je moet continu eigen keuzes maken op het gebied van tempo, dynamiek en articulatie. Dat maakt het interessant. Bach geeft veel vrijheid, maar die voelt ook als verantwoordelijk-heid. Mijn interpretatie is veranderd de afgelopen tien jaar. Aan de ene kant kan ik nu meer inzoomen op bepaalde details, aan de andere kant ben ik nu ook in staat om meer afstand te nemen om het geheel te overzien. Virtuoze variaties die ik in het verleden vooral in een flow speelde, zoals nummer 26, speel ik nu meer in cadans. Tien jaar geleden was die virtuositeit vooral een doel op zich, tegenwoordig kan ik deze veel beter in dienst van de muziek plaatsen. Ook ervaar ik meer rust om tijd te nemen voor trillers en versieringen. De meeste winst heb ik niet alleen behaald door hard te studeren, maar juist door het live voor publiek te spelen. Elke keer als ik de Goldbergvariaties in z’n geheel op het podium speel, wordt het werk een stukje meer eigen.”
De cd met de Goldbergvariaties, die Rozenboom in het seizoen 2014/2015 uitbracht, werd zeer goed ontvangen. Een seizoen lang toerde hij met dit programma door Nederland. Daarna heeft hij zich anderhalf jaar lang aan Schubert gewijd, wat heeft geleid tot het dubbelalbum Jan-Willem Rozenboom plays Schubert.