Op zaterdag 25 november geeft de bekende spreker Ben Visser uit Edam op onnavolgbare wijze uitleg over Het Laatste Oordeel en de Apocalyps in de beeldende kunst. Uitgangspunt is het laatste boek van de Bijbel, de Openbaringen van Johannes. Een duistere tekst, bij het onbegrijpelijke af. Het Laatste Oordeel is maar een klein onderdeel van het verhaal, maar wel het bekendste. De herrijzenis van de doden, zelfs herrijzend uit wilde beesten ter land én in de zee, heeft bijzondere kunstwerken opgeleverd.
Waar: Kerk van Zuiderwoude
Wanneer: zaterdag 25 november 2017 | 20.00-22.30 (met pauze)
Entree: 10 euro
Reserveren:Wij hebben ruimte voor maximaal 120 bezoekers. Reserveren is verstandig. Stuur hiervoor uiterlijk vrijdag 24 november een e-mail aan jeanneklein@planet.nl en vermeld uw naam en adres.
Ben Visser aan het woord
Uitgangspunt van deze lezing is het laatste boek van de Bijbel, de Openbaringen van Johannes. Een duistere tekst, bij het onbegrijpelijke af. Ik neem die lastige tekst door en laat zien wat kunstenaars van de middeleeuwen tot en met de jaren 1500 allemaal voor fantastisch hebben gemaakt naar aanleiding van dit duistere boek.
Het Laatste Oordeel is maar een klein onderdeel van het verhaal, maar wel het bekendste. De herrijzenis van de doden, zelfs herrijzend uit wilde beesten ter land én in de zee, heeft bijzondere kunstwerken opgeleverd. Componisten hebben nogal eens hun grootste talenten in hun requiems gelegd. Aardig wat schilders kwamen tot hun toppen met het verbeelden van het einde der tijden, de Apocalyps.
Michelangelo’s grote fresco over het Laatste Oordeel in de Sixtijnse kapel behoort hier ook toe, maar ik wijd liever ooit een aparte lezing aan dat gigantische en gecompliceerde werk. In plaats daarvan laat ik minder bekende creaties zien, zoals de laatveertiende-eeuwse wandkleden in Angers aan de Loire, een groot mozaïek in Venetië, Spaanse miniaturen uit de tiende eeuw, Het Laatste Oordeel van Rogier van der Weyden, de fresco’s van Luca Signorelli in de dom van Orvieto – er is zo veel. Enerverende kunst over zeer enerverende zaken.
Ik moet me beperken, dus de interpretatie van Jeroen Bosch komt slechts beperkt aan bod. Maar de toehoorder zal zich naar hartenlust kunnen vergapen aan de vreemde, schitterende middeleeuwse miniaturen, mozaïeken en fresco’s die gewijd zijn aan de visioenen die bijna 2000 jaar geleden aan Johannes werden geopenbaard op het eiland Patmos.
Ben Visser gaf deze lezing drie keer eerder in Waterland, maar nooit eerder in Zuiderwoude. Destijds was er zo veel belangstelling dat de lezingen al snel volgeboekt waren.
Illustratie: Fragment uit het Wandtapijt van de Apocalyps uit het Kasteel van Angers in Frankrijk. Hier zien we de eindstrijd tussen goed en kwaad. Links een angstig toekijkende Johannes.