Vrijdag 1 januari 2016, 16.00 uur, Kerk van Zuiderwoude.

Voor het vijfde jaar op rij in de kerk van Zuiderwoude: op 1 januari Bach.

Dit jaar zet Esther Apituley, de prima donna van de altviool, de traditie voort van Bach op 1 januari met 1 instrument.

Apituley zal dit op geheel eigen wijze doen, gezien haar onbedwingbaar verlangen om vastgeroeste tradities open te breken. In haar concerten houdt zij de afstand tot het publiek zo klein mogelijk en daagt de toehoorders uit om de oren te openen en intens te luisteren. Welke noot is de mooiste?

In dit lectureconcert staan suites, sonates en partita’s van Bach op het programma.

Prelude Suite 6 – Sarabande uit Suite 3 – Presto Partita 1 – Adagio  Sonate 1 – Gigue Partita 2 – Sarabande Suite 5 – Chaconne Partita 2

De Suites zijn origineel voor cello, Sonate en Partita voor viool

Esther Apituley
(1958) werd geboren in Amsterdam. Op twaalfjarige leeftijd begon zij op de viool en stapte vrij snel daarna over op de altviool. Apituley deed eindexamen aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam en volgde lessen aan de Hochschule Für Musik in Berlijn. Zij is een warm pleitbezorgster voor de klank van de altviool.

In 2012 en 2014 zette ze het Internationaal Viola Viola Festival succesvol op de kaart. Het festival bood een eigenzinnig, onconventioneel programma van concerten waarin cross over met theater, beeldende kunst en wetenschap werd gemaakt. Alles stond in het teken om de bezoeker op een magische wijze naar klassieke muziek te laten luisteren.

Vanaf voorjaar 2016 trekt dit festival met een bredere invulling en onder een andere naam het land in: Esther Apituley ’s Locomotiv. Zie www.estherapituley.nl en www.violaviola.nl

Toegang € 10.00.  Kaarten vanaf 15.30 uur in de kerk verkrijgbaar.

Reserveren: tot uiterlijk 30 december op jeanneklein@planet.nl. Graag naam en adres vermelden. U ontvangt een bevestigingsmail.

Na afloop is er gelegenheid een glaasje te drinken en te proosten op het nieuwe jaar!