Het is inmiddels een bekende traditie van Cultuur in de kerk Zuiderwoude: op 1 januari speelt één artiest op één instrument werk van Johann Sebastian Bach. Die artiest is dit jaar niemand minder dan Vincent van Amsterdam, de grote promotor van het klassiek accordeon. Van Amsterdam, onder andere winnaar van de Dutch Classical Talent Award 2016, zal op nieuwjaarsdag verschillende composities van Bach ten gehore brengen waaronder de Goldbergvariaties.

Waar:                  Kerk van Zuiderwoude

Wanneer:            Woensdag 1 januari 2020 | 16:00-17:00 | kerk open om 15:30

Entree:                € 10,-, inclusief welkomstdrankje

Reserveren:        Reserveren aanbevolen – tot uiterlijk 31/12/2019 – via: jeanne-reserveringen@catharinastichtingzuiderwoude.nl.

Vincent van Amsterdam studeerde cum laude af aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg. Hij is laureaat van diverse (inter)nationale concoursen, zoals het Prinses Christina Concours (2007), het Nationaal Accordeon Concours (2008 & 2009), het International Young Musicians Competition in Milaan (2009) en de vakjuryprijs van het Nederlands Conservatorium Concours (2014). In 2016 won hij zowel de publieksprijs als de juryprijs van het Dutch Classical Talent Concours.

De Goldbergvariaties behoren tot de beroemdste werken van Bach. Ze werden in 1741 gecomponeerd voor klavecimbel, maar zijn ook regelmatig uitgevoerd door pianisten of strijkkwartetten. Vincent van Amsterdam is de eerste Nederlandse muzikant die dit iconische werk op accordeon uitvoert. Zijn cd met de Goldberg Variaties van Vincent is louter positief ontvangen met 4 en 5 sterren. Van Amsterdam staat bovendien bekend als een groot verteller. Hij deelt zijn enorme muziekkennis graag met zijn publiek.