Nieuwjaarsconcert 1 januari 2014, 16.00 uur, in de kerk van Zuiderwoude

Mick-Stirling,-cellist-kleur

Er is sinds drie jaar een nieuwe traditie in Zuiderwoude, het Nieuwjaarsconcert. Tijdens het eerder gehouden festival Nieuwe Muziek ontdekten de deelnemende musici de bijzonder goede akoestiek in de kerk van Zuiderwoude. Een van hen, een uitmuntend cellist, Mick Stirling, was bereid om op 1 januari 2012, twee cello suites (nr 2 en 4) van Bach in de kerk te spelen. In het jaar daarop moest Stirling wegens ziekte verstek laten gaan en werd hij vervangen door Pieter Wispelwey. Hij speelde de suites nr 4 en 5. Beide keren was het een ongekend succes. De kerk was te klein voor alle bezoekers.

Bach heeft in de periode dat hij werkte in Köthen van 1717-1723 zes cellosuites gecomponeerd. Hij nam zich voor om met alleen een cello, een polyfoon muziekstuk te schrijven en dat is hem op heel bijzondere manier gelukt. De zes suites worden gekenmerkt door een grote variëteit aan speeltechnieken en hebben een grote emotionele lading. De intimiteit van de suites heeft de stukken tot een van de meest geliefde werken van Bach gemaakt. De volgorde van het componeren van de zes suites is onbekend. In dit Nieuwjaarsconcert 2014 worden de suites nr 1 en 3 door Mick Stirling gespeeld.

Mick Stirling werd geboren in London en stamt uit een muzikale Frans-Engelse familie. Hij studeerde cello aan de Guildhall School of Music in Londen bij Leonard Stehn en Raphael Wallfisch. Hij vervolgde zijn studie bij Lawrence Lesser aan het New England Conservatory in Boston. Zijn leraren voor kamermuziek waren Louis Krasner, Eugene Lehner (Kolish Quartet), David Takeno, Hans Keller, Colin Carr en Bernard Greenhouse.

Van 1989 tot 1997 was Mick Stirling cellist van het Duitse Ensemble Modern in Frankfurt. Met hen trad hij veelvuldig op als solist. Acht jaar lang maakte hij deel uit van het Raphael Ensemble, waarmee hij vele CD-opnames maakte voor het label Hyperion. In 1997 werd Mick lid van het Brindisi String Quartet in Londen. In deze periode speelde hij regelmatig als gastaanvoerder van de celli met vele ensembles en orkesten zoals The Philharmonia Orchestra, London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, London Philharmonic Orchestra, English Chamber Orchestra, en The Scottish Chamber Orchestra.

Vanaf september 2003 is hij aanvoerder celli van het Radio Filharmonisch Orkest in Nederland. Hij is ook lid van het ensemble Nieuw Amsterdams Peil. Hij maakte vele radio-opnames en CD’s, waaronder het celloconcert van Hindemith (Kammermusik no. 3) met het Ensemble Modern voor RCA. Deze opname kreeg de prijs van de Duitse muziekkritiek.