Het Castello Consort is een ensemble voor muziek uit de renaissance en vroegbarok. De musici kenmerken zich door hun zangerige, expressieve klank en hun harmonieuze samenspel.

Recent was het ensemble live te horen tijdens het Radio 4 Avondconcert en op concerten op het Festival Oude Muziek in Utrecht. Daarnaast speelde het Castello Consort op diverse vooraanstaande internationale festivals, waaronder de Internationale Händel-Festspiele in Göttingen (DE), het Beverley Early Music Festival (UK), het Festival d’Ambronay (FR), het Festival Barocco è il Mondo (IT), het BRQ Festival (fringe) in Vantaa (FI), de Kongsberg International Organ Summer (NO).
In 2017 werd het ensemble geselecteerd voor het prestigieuze Eeemerging programma, dat namens Creative Europe een kleine selectie van de meest veelbelovende jonge Europese ensembles voor oude muziek stimuleert met onder andere masterclasses en concerten op internationale podia. Als onderdeel van dit programma is het ensemble uitgenodigd voor residenties bij het NCEM in York (UK) en GhislieriMusica in Pavia (IT).
In het afgelopen jaar werkte het ensemble samen met de Nederlandse componist Martijn Padding. Speciaal voor het ensemble schreef hij een serie nieuwe stukken, geïnspireerd op de Stylus Phantasticus. In combinatie met oude muziek is dit het programma voor de debuut-CD van het Castello Consort, die in 2023 zal uitkomen.

Programma ‘Les Goûts’
Het bijzondere van zestiende- en zeventiende-eeuwse muziek is dat elk land een uitgesproken muziekstijl had. Dit in tegenstelling tot de achttiende-eeuwse muziek, waarin het populair was om verschillende stijlen te verenigen. Denk bijvoorbeeld aan Francois Couperin zijn bundel ‘Les Goûts Réunis’, en aan de Italiaanse concerten en Franse suites van Bach. In dit programma kunt u genieten van al deze verschillende smaken muziek uit verschillende Europese landen, waaronder zelden gespeelde muziek uit Nederland.

Anne-Linde Visser (viola da gamba) is te beluisteren op een breed scala aan instrumenten: de basviool, barokcello, piccolo cello en de viola da gamba. Zij speelde als Young Bach Fellow meerdere projecten met de Nederlandse Bachvereniging. Voor de Kohn Foundation Bach Cantata Series (Londen) speelde ze de viola da gamba aria’s uit de Matteüspassie onder leiding van Trevor Pinnock, en de Actus Tragicus onder Philippe Herreweghe. In 2020 werd ze geselecteerd voor de Experience Scheme van het Orchestra of the Age of Enlightenment (UK). Anne-Linde heeft een passie voor kamermuziek en basso continuo. Dit laatste werd omschreven als ‘excellent’ (Early Music Reviews) en ‘impressive: unobtrusive yet decisive’ (Opera Today).
Anne-Linde speelt op twee achttiende-eeuwse instrumenten: een Engelse barokcello van Henry Jay (mede mogelijk gemaakt door Stichting Eigen Muziekinstrument) en een Saksische piccolocello.

Anna Lachegyi (viola da gamba) is actief in de Europese oudemuziekwereld, zowel als cellist als gambist. Ze werd geboren in Hongarije in een muzikaal gezin. Ze begon op haar vijfde met cello spelen en toen al speelde kamermuziek en oude muziek een belangrijke rol. Momenteel woont Anna in Nederland. Anna speelde op meerdere festivals in Nederland en Europa met bekende ensembles zoals het Ricercar Consort (België), de Nederlandse Bachvereniging, Orfeo Orchestra (Hongarije) en Musica Poetica. Anna geeft ook regelmatig masterclasses in Hongarije en Roemenië.

Emma Huijsser (harp) treedt als barokharpiste regelmatig op met verschillende ensembles en orkesten, zoals La Sfera Armoniosa o.l.v. Mike Fentross, het Tulipa Consort o.l.v. Johanette Zomer, Música Temprana olv. Adrián Rodríguez Van der Spoel, het Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman, en de Holland Baroque Society. Met deze ensembles en orkesten trad zij op in Concertgebouw Amsterdam, Concertgebouw Brugge, Muziekgebouw aan het IJ, in Festivals zoals het Festival Oude Muziek Utrecht en Itinéraire Baroque in Frankrijk en op televisie in de Wereld draait door en Podium Witteman.

Wanneer: zondag 2 oktober, 16.00 uur
Waar: kerk van Zuiderwoude (kerk open vanaf 15.30)
Entree: € 12,50 (tot 18 jr gratis), bij voorkeur met PIN-betaling

Reserveren: om van een plek verzekerd te zijn, stuur een e-mail aan
jeanne-reserveringen@catharinastichtingzuiderwoude.nl

Parkeren: bij de kerk van Zuiderwoude (adres: Zuiderwouder Dorpsstraat 1) is beperkte parkeerruimte. Parkeer eventueel op de Gouw of bij het Dorpshuis (Zuiderwouder Dorpsstraat 4).