Zondag 9 maart 2014 om 11.30 uur, kerk van Zuiderwoude (toegang vrij)

Jan-Marten-de-Vries9 maart is de eerste zondag in de Veertigdagentijd, ook wel Passietijd genoemd. Traditioneel klinken in deze periode de verschillende passies van Joh. Seb. Bach. Toch zijn er zeker ook andere muziekstukken die het lijdensverhaal als onderwerp hebben.

De Via Crucis van Franz Liszt is zo’n stuk. Op 9 maart om 11.30 wordt de originele, drie kwartier durende, pianosoloversie hiervan gespeeld door pianist en kerkmusicus Jan Marten de Vries in de Catharinakerk in Zuiderwoude. In dit stuk is ‘de mooiste noot uit de muziekgeschiedenis’ te horen, zoals de bekende pianist en dirigent Reinbert de Leeuw dit nog niet zo lang geleden verwoordde.Het stuk bestaat uit korte onderdelen bij elk van de ‘kruiswegstaties’, de verbeeldingen van het lijden van Christus aangevuld met een slotdeel.Nergens is de muziek van Liszt zo efficiënt als hier. Juist waar hij bekend stond om zijn pompeuze hoeveelheid noten, is er hier geen noot te veel. Muziek die in de 19e eeuw als ‘te modern’ werd beschouwd. Op dit moment heeft de Via Crucis een behoorlijke populariteit. Op veel plaatsen wordt het stuk in de weken voor Pasen uitgevoerd.

Jan Marten de Vries is pianist, kerkmusicus en componist. Hij ontving zijn opleiding aan het Rotterdams Conservatorium bij Istvan Hajdu en Michael Davidson. Momenteel vervolgt hij zijn studie bij Helena Basilova. Zijn (kerk)liederen en teksten kwamen in verschillende bundels terecht, waaronder het nieuwe protestantse Liedboek.

Zondag 9 maart 11.30.

Toegang vrij. Uw vrijwillige bijdrage wordt zeer op prijs gesteld.