Iedere jaar, van mei tot september organiseert de CatharinaStichting Zuiderwoude in samenwerking met de kerk zomertentoonstellingen van enkele kunstenaars op rij. Dit jaar volgen, na Frits Heimans en Toon Vieijra, nog Frans Buissink en Ike Smitskamp.

Frans Buissink (Alkmaar 1943) is al jong bezig met verf en kleur. Toen hij als tienjarig jochie een kijkje mocht nemen op het atelier va

n de Alkmaarse kunstschilder Koos Stikvoort, stond vast wat hij wilde: schilderen met olieverf. De kleurintensiteit van het materiaal overtrof alles. Maar olieverf heeft, behalve onbeperkte mogelijkheden, ook vele geheimen, die een jarenlang leerproces vergen. De laatste twintig jaar legt hij zich toe op landschappen, waarbij hij zich laat inspireren door bekende ‘buiten’fotografen als Martin Kers en Fred Hazelhoff en door het werk van de jonge Mondriaan. De laatste jaren abstraheert hij zijn landschappen steeds verder tot gelaagde kleurvlakken, experimenterend met de opaciteit van olieverf. Hij is lid van de Nederlandse Vereniging van Zeeschilders en exposeerde onder andere in een groepstentoonstelling in het KunstenaarsCentrumBergen, in Galerie Posthuys op Texel, bij enkele galeries in Schoorl, bij Pilat & Pilat en Belétage in Amsterdam, in Pulchri Studio in Den Haag en in Snug Harbour in New York.

Kerk open: Weekenden 23/24 juni en 30 juni/1 juli: 12.00 – 16.00 uur

Vanaf maandag 2 juli t/m donderdag  2 augustus. Dagelijks 12.00- 15.00 uur.

Ike Smitskamp groeide op tussen de tubes olieverf en maakt al vanaf haar zesde jaar twee- en driedimensionale objecten. Tot

2001 was ze echter actrice en docent aan de Acteursopleiding van de HKU. In 2000 pakte ze de beeldende kunst weer op, en na drie jaar Nieuwe Akademie vindt ze haar eigen weg in de door haar zelfgekozen professionele begeleiding. Smitskamp maakt schilderijen en cross-overs van verf, foto en tekening. Op deze expositie is vooral haar meest recente werk (schilderijen) te zien. Haar recente werk gaat over de suggestie van open ruimte; niet alleen als onderwerp, maar ook in de manier van schilderen, in de streek of toets. Ike kleedt ruimtes uit, herschikt ze: ruimte en tijd zoals die hadden kunnen zijn.

“Als ik in mijn atelier ben, vertraagt de tijd en wijken de wanden.
Ik hoop dat ook de kijker dit in mijn werk ervaart”.

Kerk open: Van vrijdag 3 augustus t/m zondag 26 augustus. Dagelijks: van 12.00 tot 15.00 uur.