Op zondag 5 november organiseert de CatharinaStichting een koffieconcert met vocaal mannenkwartet La Notte. La Notte ontleent zijn naam (‘de nacht’) aan het rijke romantische repertoire van negentiende-eeuwse componisten die zich vaak door de nacht lieten inspireren. Het ensemble zingt zeer afwisselend repertoire, van oude muziek van componisten als Josquin des Prez, Dowland en Monteverdi tot het lichtere repertoire, zoals Engelse part-songs en songs van de Comedian Harmonists.

Wanneer: zondag 5 november, 11.30-12.30 uur (zie ook hieronder)
Waar: kerk van Zuiderwoude.
Entree: collecte voor een eigen bijdrage

U kunt ook om 10.00 uur komen. La Notte werkt dan mee aan de kerkdienst die om 10.00 uur begint. Voorganger is ds. Charlotte Kremer.

Over La Notte

In 1989 besloot vier mannen die elkaar kenden uit het Amsterdamse muziekwereld een vocaal mannenkwartet op te richten. Ze hielden zich in het begin vooral bezig met het rijke romantische repertoire van de negentiende eeuw. Dichters als Goethe, Schiller en Mathison richtten zich graag op onderwerpen als het woud, de maan, de liefde, de nacht en het noodlot. Dat leverde het kwartet zijn naam op: ‘de nacht’, of liever, op z’n Italiaans, ‘La Notte’. Schubertliederen als Mondenschein, Die Nacht, Nachthelle, Die Nachtigall en Nachtmusik kregen vanzelfsprekend een plaatsje in de repertoirelijst van het kwartet.

Spoedig na de oprichting ging La Notte zich ook richten op muziek uit een andere favoriete periode uit de muziekgeschiedenis, de Renais­sance. Daarmee stuitten zij op vijfstemmige liederen, bijvoorbeeld van Josquin des Prez, Monteverdi, Morales, Dowland en vele anderen renaissance-componisten. En dan heb je natuurlijk een countertenor nodig. En zo werd La Notte in 1996 een kwintet. In Zuiderwoude zal La Notte echter optreden als kwartet.

Ook een ander genre diende zich aan: de welluidende, lichtvoetige, romantische en soms ondeugende nummers uit de twintiger en dertiger jaren van de twintigste eeuw. Liederen zoals bijvoorbeeld uitgevoerd door groepen als de Comedian Harmonists uit Duitsland en de Revellers uit de Verenigde Staten.

Zangers zijn David Cohen (countertenor), Jan Krimp (tenor), Paul Blommaert (tenor) en Willem Bouwman (bas).

Het ensemble was regelmatig te horen op het Festival Oude Muziek in Utrecht en op het Oude Muziekfestival in Hoorn.

Voorproefje? Kijk op de Facebook-pagina van La Notte.