Ieder jaar, van mei tot september, organiseert Cultuur in de Kerk – CatharinaStichting Zuiderwoude in samenwerking met de kerk een aantal zomertentoonstellingen met werk van verschillende kunstenaars op rij. Vanaf 29 juni exposeert Wendy Veerbeek met acryl en olieverf schilderijen, met als thema IJsselmeer en Waterland.

Kerk te Zuiderwoude open: elke dag van 12:00 tot 15:00 van zaterdag 29 juni t/m woensdag 31 juli.

Wendy Veerbeek

Wendy Veerbeek (1966) woonachtig in Hoorn, geboren in de Achterhoek. Ze heeft jarenlang gewerkt met verstandelijk beperkte mensen en is nu werkzaam met kunstenaars met een GGZ-achtergrond, bij Stichting de Baanbreker en Atelier Kunstig Bekeken in Hoorn.

In 2010 is ze gestart met de opleiding VOBK (Stichting voor ontwikkeling van Beeldende Creativiteit) tekenen & schilderen bij de Nieuwe Academie te Alkmaar. Daar leerde ze basistechnieken en materiaalgebruik. Daarna deed ze de vervolgopleiding tekenen & schilderen, waar ze ook veel leerde over de achtergrond van verschillende kunstenaars. Wendy is vaak op pad met de fiets en maakt dan foto’s van de omgeving. Ze wordt elke keer weer verrast door de natuur, die elk seizoen weer wat moois te bieden heeft. Maar die ook zo verandert, soms binnen een paar minuten, bijvoorbeeld de lucht en kleuren. De foto’s die ze maakt zijn vaak een startpunt om aan een schilderij te beginnen.

Werk

De eerste serie schilderijen bestaat uit IJsselmeergezichten, gemaakt met acrylverf op doek. Kenmerken van de schilderijen zijn: mooi helder ‘eigen’ kleurgebruik, bijzondere sferen en compositie. De schilderijen komen puur en fris over. Er is liefde voor licht, landschap en kleur. Een fijne penseelstreek, bijzondere wolkenpartijen en lichtval in de werken. Echt sfeerbeelden en momentopnames. In veel werken een mooie donker-lichtwerking met bijna silhouetten.

De tweede serie schilderijen is gemaakt rond het thema Curaçao, gemaakt met acrylverf op doek. De schilderijen zijn kenmerkend door fel en helder kleurgebruik, typerend voor dit tropische eiland. Geïnspireerd doordat ze er een aantal jaren heeft gewoond en er met haar gezin in de zomer van 2015 op vakantie was.

In 2017 heeft Wendy een zevental aquarellen gemaakt met als thema IJsselmeergezichten. Daarna is ze bezig geweest met schilderen op doeken van 120 x 80 cm met als thema IJsselmeergezichten rondom schouwburg Het Park in Hoorn. Begin 2018 is ze gestart met het schilderen met Cobra watervermengbare olieverf en maakt ze landschappen van Hoorn en omstreken. Sinds eind 2018 is Wendy begonnen met schilderen op doeken met acrylverf van 140 x 60 cm, met als thema kleurrijke wolkenluchten. Wendy heeft in Hoorn op vele plekken geëxposeerd en ook in Enkhuizen, Heiloo, Lutjebroek, Opmeer, Blokker en Oosterleek en Oosthuizen. Wendy wil haar gebied uitbreiden en doet dit via een nieuwe expositie in de kerk van Zuiderwoude.