BRISK betekent levendig en wakker. “De genadeklap voor het imago van braafheid van de blokfluit”, schreef een recensent ooit over het ensemble. Variatie in stijl en sfeer, virtuositeit en luchtigheid; dat zijn de ingrediënten voor een concert van BRISK. Het kwartet verschijnt altijd op het podium met een enorme verzameling blokfluiten. Onder de naam Canção (Portugees voor ‘lied’) speelt Brisk muziek geïnspireerd op Portugese volksliedjes, Sefardische en fado muziek, vanaf de renaissance tot heden.

In 1535 schreef Silvestro Ganassi dat de blokfluit in de allereerste plaats de menselijke stem zou moeten imiteren, juist omdat hij dat zo goed kan. Voor deze musicus en muziektheoreticus was zang boven alles verheven, en instrumentalisten moesten dat ideaal zoveel mogelijk proberen te benaderen. Dat kun je wel aan BRISK overlaten!

Waar:                  Kerk van Zuiderwoude

Wanneer:            Zondag 31 maart 2019 | 16:00-17:00 | kerk open om 15:30

Entree:                € 10,-

Reserveren:        Hier reserveren

Programma

Basis voor het programma zijn liederen uit een aantal oude manuscripten; het schitterend gekalligrafeerde koorboek uit de eerste helft van de 16e eeuw uit de kathedraalbibliotheek van Tarazona, het muziekmanuscript Cancionero de Palacio dat is samengesteld tussen de jaren 1470 en 1520 en waarschijnlijk in gebruik aan het hof van Ferdinand van Aragón en Isabella van Castilië, en het Trattado de Glosas uit 1553 van Diego Ortiz. En is er ook nog muziek van Antonio de Cabezón, de muziekleraar van de latere Filips II, een van de kinderen van Isabella van Portugal en Karel V. Antonio’s zoon Hernando werd hoforganist bij Filips III. Ook zij bewerkten beiden graag liederen.

Met de bewerking van een oud lied door Fernando Obradors (1897-1945) maakt BRISK een verbinding naar de hedendaagse Sefardische liederen van Gijs Levelt (*1973). En Toek Numan (*1971) schreef voor dit programma een op Portugese fado geïnspireerd werk. Vragen die hij  zichzelf daarbij stelde waren: “Wat maakt fadomuziek tot fadomuziek? Hoe essentieel is de (meestal vrouwelijke) stem? Hoe roep je met een blokfluitkwartet het saudade gevoel op? Wat creëert dat onmiskenbare, doordringende melancholische gevoel?”

BRISK Recorder Quartet Amsterdam

Marjan Banis, Susanna Borsch, Bert Honig en Alide Verheij – blokfluiten

Sinds 1986 geeft BRISK talloze concerten bij gerenommeerde podia en op festivals van naam in veel Europese landen, Canada en Noord- en Zuid Amerika. Vele componisten droegen werk op aan het kwartet. BRISK is op meer dan tien zeer goed ontvangen cd’s te beluisteren. BRISK werkt regelmatig samen met collega-musici en met kunstenaars uit andere disciplines zoals acteurs, regisseurs, tekstschrijvers en filmers. De mogelijkheden van het blokfluitkwartet worden voortdurend verkend en uitgebreid. Het aanbod van BRISK is opmerkelijk divers. Oude en nieuwe muziek wisselen elkaar af. Onverwachte muzikale combinaties en een vleugje humor creëren nieuwe luisterervaringen. Het kwartet maakt ook regelmatig succesvolle muziekproducties voor kinderen. De pers prijst het spelplezier en de grote virtuositeit van het ensemble.